En strimma av hopp lyser fram genom mörkret i våra utsatta områden

Lars Svensson, pastor i Smyrnakyrkan i Gårdsten, berättar om situationen i samhället. Gårdsten är en av de sju extremt brottsutsatta platserna i Göteborg. På bilden syns även Joseph Umeh, böneveckans gästtalare från Nigeria, Gabriel, John Mansour, Kristina Johansson, Ove Samuelsson och Ronny Wallin.

Vi har samlat några röster som berättar om hur de upplevde böneveckan i höstas.

Helena Ingelsson förstår inte varför man inte har bönenätter över hela landet! Läraren Mikael Ljungqvist känner för första gången en strimma av hopp lysa fram genom mörkret i våra utsatta områden. Erik Wickstrand, pastor i Opalkyrkan menar att den gemensamma bönen är vägen för oss. Magdalena Hansen tror att Hammarkullen går en ljusnande framtid till mötes.

Ann Runsteen ställer frågan: Hur kan Jesu närvaro bli så stark i ett område så att den ondska som redan existerar upphör att frodas?

Ann Runsteen, boende i Hammarkullen:
Tro Gud om makten att kunna förvandla samhällen

– Bra med förankringen i flera församlingar. Tankeväckande var mötet och föreläsningen med Michael Ljungqvist samt förebedjaren från Nigeria som gav perspektiv på de förhållanden vi lever under.

Böneveckan har givit mig nya böneämnen. Det är väl bara att fortsätta att be där man är och tro Gud om att makten finns att kunna förvandla samhällen och människohjärtan … så att Jesu närvaro blir så stark att ondskan finner för gott att inte etablera sig samt att det onda som redan existerar upphör att frodas.

Om vi börjar med bön kommer Gud att leda oss vidare och öppna de dörrar som Han finner lämpliga, tror Mikael Ljungqvist.

Mikael Ljungqvist, lärare i Angered:
Dessa utsatta områden är bortglömda missionsfält
– Det var uppmuntrande att vara med på samlingen under lördagen! Efter att ha bott och jobbat i förorten i drygt 25 år i konstant motvind, där jag ett flertal gånger varit nere för räkning och känt stor uppgivenhet, känner jag för första gången en strimma av hopp lysa fram genom mörkret i våra utsatta områden. Det är detta vi just nu behöver:
En kristen bönerörelse som tar situationen i de utsatta områdena på stort allvar. Hoppas att detta bara var startpunkten på en sådan rörelse och att den kommer att fortsätta och växa. Om vi börjar med bön kommer Gud att leda oss vidare och öppna de dörrar som Han finner lämpliga.

Vi behöver också väcka de kristna församlingarna över frågan! Dessa utsatta områden är bortglömda missionsfält.

Helena Ingelsson tänker att stora ting kan hända i Sverige om vi ber konkret!

Helena Ingelsson, sjuksköterska och boende i Hammarkullen:
Förstår inte varför man inte har bönenätter över hela landet!
– Följ länken här www.se/ledare/en-massutmaning-i-vardande-1.4148629 och tänk då både på att de är muslimer / har en muslimsk kultur och på kriminaliteten!

Jag förstår bara inte varför man inte har bönenätter över hela landet!

I Venezuela har de kristna börjat att bedja och enas men de gjorde det bara EFTER att katastrofen var ett faktum.

I Brasilien gick man ut på gatorna och protesterade mot korruption och kristna samlades i bön och fasta, bönenätter , och gjorde  s.k. bönekampanjer då man ropar och ber för något under en vecka och då även fastar helt eller delvis. DÅ började mängder av saker nystas upp och just nu är det kaos. Man fick bönesvar beträffande korruptionen och NU börjar man be om lösningar och flera utländska profeter har profeterat att de kommer att få en rättfärdig regering.

Beträffande våldet är det värre än någonsin så vänner har berättat att nu uppmanas alla 40 miljoner evangeliska att be fem minuter lunch, dagligen, för detta. Till detta tillkommer omoralen, men jag har inte läst om bön för / mot detta.
Jag tänker att stora ting kan hända i Sverige om vi ber konkret! Jag tänker då på att få en RÄTTFÄRDIG och Israel-vänlig regering, att islams ANDE uppenbaras för precis HELA folket och bryts samt att det blir en lösning på kriminaliteten!
Erik Wickstrand, pastor i Opalkyrkan, blev väldigt uppmuntrad av Josef Umehs budskap.
Magdalena Hansen tycker att mötet hos polischef Ulf Merlander var en höjdpunkt, både att höra hur de arbetar och vad de har för utmaningar, och även att få be för dem på plats.


Erik Wickstrand, pastor i Opalkyrkan:

Den gemensamma bönen är vägen för oss kristna
– Jag känner mig väldigt uppmuntrad av Josefs budskap och jag tror verkligen att den gemensamma bönen är vägen för oss kristna.

Magdalena Hansen, mammaledig sjuksköterska och boende i Hammarkullen:
Vi har en god Gud som hör bön och Han är Segerherre
– Böneveckan var inspirerande och uppmuntrande! Jag har nu börjat be mer ”sporadiska böner” när jag hänger runt i Hammarkullen med barnen på dagarna. Mötet hos polischefen var en höjdpunkt, både att höra hur de arbetar och vad de har för utmaningar och även att be för dem på plats! Joseph Umah var verkligen en fin person! Jag skulle väldigt gärna höra mer av hans undervisning om bön.

Jag upplevde också en del ”motstånd”. T ex blev min son sjuk kvällen innan det skulle vara huvudfokus på Hammarkullen. Natten bjöd då inte på så god sömn och jag kom igång ett par timmar ”för sent” med bönen. Efter att jag till slut kom dit var det flera andra småsaker som hände, som gjorde att jag frestades att känna mig irriterad och även utanför. Det gjorde att jag nästan tappade lusten att be. Men jag visste att det var fienden som försökte få mig att inte be och dessutom förstöra Andens enhet i gruppen. Jag bearbetade det med Gud tillsammans med mamma och fick ny motivation och känslan av irritation blev som bortblåst.

Jag tror Hammarkullen går en ljusnande framtid till mötes! Vi har en god Gud som hör bön och Han är Segerherre och vi får gå med i Hans segertåg!

Ove Samuelsson menar att ingen av församlingarna har monopol på att be för och i Angered, så vem som helst är välkommen att be var som helst och när som helst.

Ove Samuelsson, ekonomiansvarig i Sandeslätts Kristna församling:
Det är alltid en styrka att be tillsammans
– 
Vi kommer att fortsätta våra regelbundna bönevandringar i Hammarkullen, men i fortsättningen på måndagkvällar kl. 20.30, med samling vid Sandeslätt 54.

På ”frukostklubben” i Sandeslätt 54 blir det bön för Hammarkullen på torsdagarna kl. 08.45-09.45.

I Rannebergen fortsätter vi, tillsammans med andra kristna grupper, med gemensamma bönevandringar 1:a tisdagen i varje månad kl 20.00, med samling vid Rannebergen Centrum.

Ingen av församlingarna har monopol på att be för och i Angered, så vem som helst är välkommen att be var som helst och när som helst.

Men det är alltid en styrka att be tillsammans, så alla som vill är välkomna att häkta på vid de här tillfällena.

Bön i Angered:

Eriksbo: Onsdag kl. 18.30 – Bön i Mötesplatsen

Gårdsten: Tisdag kl. 19:00-20:00 – Bön i Smyrnakyrkan

Hammarkullen: Måndag kl. 20.30 – Bönevandring, samling vid Sandeslätt 54

Onsdag kl. 11.30 – Bön i Mariakyrkan

Torsdag kl. 08.00-10.00 – Bön på ”frukostklubben” i Sandeslätt 54

Rannebergen: 1:a tisdagen varje månad kl. 20.00 – Bönevandring, samling vid Rannebergen Centrum

Källor och relaterat:

Läraren Mikael Ljungqvist i Angered skrev om … ”Vad är på väg att ske i våra våldsutsatta stadsdelar?”:
https://sistatiden.se/vad-hander-pa-valdsutsatta-stadsdelar-om-saltet-mister-sin-salta/

GPs ledarskribent Aleksandra Boscanin skrev den 7 februari i år … ”En massutmaning i vardande”:
http://www.gp.se/ledare/en-massutmaning-i-vardande-1.4148629

Thomas Gür skrev en gästkrönika i GP den 8 oktober 2017 … ”Stöd till kulturbevarande blev klanvälde”:
http://www.gp.se/ledare/thomas-g%C3%BCr-st%C3%B6d-till-kulturbevarande-blev-klanv%C3%A4lde-1.4705409

”Jag tror Hammarkullen går en ljusnande framtid till mötes!
http://”https://sistatiden.se/jag-tror-hammarkullen-gar-en-ljusnande-framtid-till-motes/

Varför är dödsskjutningarna i Tynnered – skummet på ytan?
https://sistatiden.se/dodsskjutningarna-i-tynnered-ar-skummet-pa-ytan/

Professorerna Peter Esaiasson, Mikael Gilljam och Bo Rothstein uttalar sig i GP om Johans Nyhus agerande:
http://www.gp.se/nyheter/debatt/har-johan-nyhus-s-brutit-mot-lagen-1.262296

Löser problemen tillsammans – över partigränserna
https://sistatiden.se/loser-problemen-tillsammans-over-partigranserna/

Brinner för samhällets små och svaga
https://sistatiden.se/brinner-for-samhallets-sma-och-svaga/

Polischef Ulf Merlander sätter först gränser – sedan bygger man relationer
https://sistatiden.se/forst-satter-de-granser-sedan-byggs-relationer/

Det behövs flera kristna evenemang i det offentliga rummet
https://sistatiden.se/en-trygghetsgrupp-pa-sex-personer-har-bostadsbolaget-tillsatt-i-hammarkullen/

Om Sven-Allan Johansson 163 artiklar
Ansvarig utgivare för sistatiden.se

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.