Predika för hela skapelsen

Jesus uppmanar till sina lärjungar att ”predika för hela skapelsen”.

Men vad betyder det som Markus 16:15 skriver om?

Så vitt jag förstår så betyder att vi ska tala till allt som är skapat! Vi talar både till den synliga och den osynliga världen.

✅ Vår uppgift är att tala ut Guds skapande ord till änglar, som vi behöver hjälp av för att vi ska klara oss.

✅ Andefurstar i himlarymderna måste vi binda så att de inte stjäl, skadar, förstör och plågar oss. ”Den starke” måste bindas i det namn som har ännu större makt och auktoritet. Det handlar om Jesu namn.

✅ Vi ska använda oss av Guds Ords välsignade ord även för att tala till det som finns i den synliga världen.

✅ Själva himlen med alla dess solsystem och stjärnevärldar behöver få veta vad Gud har för tankar och planer för dessa.

✅ Vi får ge ut Guds Ord och löften till fåglar och alla levande varelser som flyger i luften. Ja även själva luften behöver välsignelse och uppehållande nåd, genom uttalande av Guds Ord.

✅ På samma sätt får vi utge Guds löften till de levande varelser som rör sig på själva jorden, i och under den. Liksom också till träd, buskar och markens gräs, blommor och all annan grannlåt.

✅ Själva marken, och allt som är skapat och byggt på den, behöver också välsignas och påminnas om att Gud inte har glömt sin skapelse.

✅ Allt levande som rör sig i havet behöver välsignelse, liksom själva havet och allt vatten som finns i, på och under jorden.

✅ I hav och vattendrag finns miljontals levande organismer till föda för folk och fä. Livsrytmen i vattnet och under vattnet måste få höra Guds planer, tankar och välsignande ord.

✅ Även varje människa behöver få höra ett rent och klart evangelium.

Ja alla behöver få höra det klara, förlösande, befriande och levande Ordet – predikat över sig!

Lyssna till undervisningen som jag höll
på Frölunda Torg trettondedag jul,
den 6 januari 2024:

Bibelord:

Rom 8:19-22: ”19 För med brinnande längtan väntar skapelsen på Guds söners uppenbarelse. 20. Skapelsen har ju blivit lagd under förgängelsen, inte av egen vilja, utan på grund av honom som lade den därunder med en förhoppning, 21. att också skapelsen en gång ska bli befriad från förgängelsens slaveri till Guds barns härliga frihet. 22. För vi vet att hela skapelsen tillsammans suckar och våndas ända till nu”

Mark 16:15. ”Och han sa till dem: Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen.”

Om Sven-Allan Johansson 161 artiklar
Ansvarig utgivare för sistatiden.se

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.