Per-Axel Sverker är en svensk teolog som under trettio års tid varit lärare för blivande pastorer på olika frikyrkoseminarier i Sverige.
Här reder han ut begreppen om ”tvåförbundsteologin”, som bl. a den förre biskopen Krister Stendahl hävdade:
”Läran säger, att det finns en frälsningsväg för judarna genom de förbund som Gud upprättade i GT och en annan frälsningsväg för hedningarna genom Jesus.”
”Judarna är redan hos Fadern, även om deras liv som individer inom detta förbund kan behöva förbättras. Judarnas förbund är Liv, d v s de har redan en relation med Gud, medan förbundet med hedningarna i Jesus är en Väg, in i förbundet med Fadern”, enligt företrädarna för ”tvåförbundsteologin””, förklarar Per-Anders Sverker.
”Denna tanke företräds av liberala teologer, som starkt vädjar till kristna att erkänna judarnas förbund som tillräckligt.
Den mest kände företrädaren är Paul van Buren som menar att judarna har sagt nej till Jesus Kristus utifrån sin trofasthet mot Jesu Kristi Fader! Kristus har sin betydelse för judarna genom att deras Gud i Honom har gett deras ljus till hedningarna. Kyrkan ska bara vara ett vittne gentemot hedningarna. Han anser det vara frånstötande att erbjuda judar omvändelse till Kristus.”
Förre biskopen Krister Stendahl menade att judarna blir frälsta utan Jesus
”I Sverige har Krister Stendahls senare tolkningar av Romarbrevet 11 haft samma innebörd: Det faktum att Paulus i Rom 10:17-11:26 inte använder namnet Jesus visar att judarna blir frälsta utan honom”, enligt Stendahl.
”Paulus säger inte att Israel kommer att acceptera Jesus som Frälsare!”
Men även bland konservativa kristna och bland karismatiker finns något liknande. En sydstatsbaptist har menat att judar av idag mottar frälsning genom att de har utvalts av Gud i förbund med Abraham, Mose och profeterna.
”Min inställning är att judar inte behöver evangelisation. Vi borde lämna dem i fred i ljuset av deras historia”, har den förre biskopen Krister Stendahl sagt.
”Särskilt i enskilda samtal kan man finna denna syn företrädd hos starka Israelsvänner även i Sverige. Man föreställer sig gärna att enskilda judar på något sätt är frälsta. Särskilt kan detta inträffa, när man mött någon god, varmt troende jude. Det som från början var en intensiv sympati med det plågade judiska folket har alltså lett till teologiska förändringar i själva frälsningsläran.”
Kristna som aldrig skulle vilja svika Bibeln, säger nu:
”Judarna behöver inte Jesus. Deras eget förbund räcker”.
Bibeln förkunnar att det som Krister Stendahl och Paul van Buren hävdade är en irrlära
Det finns bara en väg som leder till frälsning – den vägen heter Jesus Kristus. Den enda vägen som leder till frälsaren talas det om i Joh. 14:6:
”Jesus sade till honom (juden Tomas): ”Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.”
”Denne Jesus som jag förkunnar för er är Messias”,
hävdade Paulus som var av judisk börd, i Apg. 17:3.”… du blir frälst genom tron på Kristus Jesus”,
enligt vad Paulus sa till Timoteus i 2 Tim 3:15I Rom 10:9 säger Paulus:
”För om du med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, ska du bli frälst.”
Paul Matthews van Buren var en kristen teolog och författare. Han var en ordinerad biskopspräst och var professor i religion vid Temple University i Philadelphia i 22 år. Han var en direktör [NYT-dödsröda säger ”Associate”] vid Center for Ethics and Religious Pluralism vid Shalom Hartman Institute i Jerusalem.
Född: 20 april 1924, Norfolk, Virginia, USA – Död: 18 juni 1998, Blue Hill, Maine, USA
Krister Stendahl, född 21 april 1921 i Sennan i Halland, död 15 april 2008 i Boston i Massachusetts i USA, var en svensk luthersk teolog och forskare i Nya Testamentet som var biskop i Stockholms stift 1984–1988.
Före biskopstiden var Krister Stendahl i många år professor och dekanus vid Harvard Divinity School, och återvände till USA 1989 där han verkade som professor emeritus vid Harvard och undervisade vid Brandeis University.
Per-Axel Sverker, som forskat om den ny-populära ”tvåförbundsteologin”, föddes 1947.
Under trettio år var han lärare för blivande pastorer på olika frikyrkoseminarier med huvudsaklig inriktning på dogmatik och teologins historia.
Per-Anders Sverker är känd för ett tidigt stöd till husförsamlingsidén.
År 1999 låg Sverkers doktorsavhandling färdig med titeln ”Bibelsyn och frälsningslära i John Stotts teologi”.
Lämna ett svar