Troshjälten Habackuk. Kristina Johansson undervisar på Berghem
Idag ska vi hälsa på hos Habackuk, som bor i Juda rike och verkade där 630 år före Kristus. Habackuk var en profet som inte profeterade i tal. Habackuk var profeten som såg syner som han förmedlade.
Redan i det första kapitlet börjar Habackuk att klaga på Gud, eftersom han ser:
* Ondska och sorg
* Förtryck och falskhet
* Kiv och bråk
* Men också för att ingen rättvisa finns vid domstolarna
Habackuk frågar Gud varför det är som det är? Och Gud svarar:
* Därför att de onda är flera än de rättfärdiga
* Han ser mutor
* och bedrägerier
Gud svarar igen:
* Du kommer att bli förvånad när du får SE vad jag tänker göra under din livstid
* Jag ska låta en ny nation uppstå – Kaldéen – som ligger mellan Babylon och Persiska viken
Nu för Habuckuk en dialog med himmelens Gud:
Han menar att kaldéerna är ett modigt folk som kommer att besegra nationerna, ja, HELA VÄRLDEN! De lever efter sina egna LAGAR och säger att deras kraft är deras Gud.
* Genom detta drar de på sig en stor skuld
* Deras hästar är snabbare än leoparder
* Människorna är vildare än vargar
* och de samlar fångar som sand
* De föraktar kungar och furstar
* och de intar fästningar och murar
Habackuk klagar igen:
* Vi är onda men kaldéerna är värre
* Var är din rättfärdighet?
* Ska du låta dem fortsätta så här, för alltid?
Habackuk beslutar sig för att klättra upp i sitt vakttorn för att …
1) VÄNTA
* Habackuk tänker bara sitta i tro och i stillhet
* Han tänker högt:
* Varför har vi så bråttom?
2) SE
Habackuk vill se vad Gud har att säga på hans klagomål.
* Herren sa till mig:
* Skriv ner mitt svar klart
* och tydligt
* så att alla kan läsa det på en gång
* för att sedan tala om det
* för andra – ge det vidare
Till svar får han:
* Det jag (Gud) planerar kommer inte att hända på en gång
* Sakta men säkert närmar sig TIDEN, då synen skall bli en verklighet
* Så misströsta inte om än detta skulle dröja
* För ALLT kommer att ske
* Ha bara TÅLAMOD
Titta och förstå:
* Det ska inte gå en enda dag över tiden!
Lägg märke till svaret som han får:
* Ogudaktiga människor litar på sig själva, precis som de ogudaktiga kaldéerna gör – och misslyckas
* MEN den rättfärdige förlitar sig på mig och får LEVA
Aposteln Paulus hämtade sin förståelse och tog lärdom från Habackuk när han skrev:
”Den rättfärdige ska leva av tro”.
Habackuk visste och förmedlade att:
* det som de gudlösa människorna har byggt upp ska bli ASKA
* Deras arbete är förgäves
Habackuk sa vidare:
Äntligen är rättvisans stund inne.
* Habackuk beskrev kaldéerna:
* De är förvirrade
* Vindrickande
* Högfärdiga
* Rövare
* Fförtryckare
* Grymma
* Darrar av hjälplöshet
* Borgenärer tar allt som de kan ta
* och blir ruinerade
* Mördare som blivit rika genom mord
* Skämt ut sina liv – skämt ut sina namn
* Byggt städer av det som de fått genom mord och rån
* Folkslagen arbetar sig trötta för det som skall bli till intet
* Tillbad handgjorda avgudabilder
Han uttryckte vilken lögn det är att tro att dessa skall kunna ge någon hjälp. Vilka dårar de är som litade på sådant som de själva har gjort. Vilken dårskap det är att tro på handgjorda TRÄGUDAR och STUMMA STENAR.
Deras straff kommer NÄR TIDEN ÄR INNE
* Kom ihåg att Gud använde kaldéerna – som sitt redskap – för tillfället
* Men Herren är i sitt heliga tempel
* Låt hela jorden VARA STILLA inför honom
I det tredje kapitlet lovsjunger profeten Habackuk
* Mitt i sin misär
* Och mitt i sitt elände
Nu blir Habackuk förlöst till bön och lovsång:
* Jag har hört budskapet om dig
* och jag bävar
* låt ditt verk få liv igen i våra dagar
* din vrede må du tänka på att förbarma dig över oss
* Guds domar i fordom tid är förebilder på ändens tid
Habackuk ser att:
* från Guds händer strålar ett bländande ljus
* och där finns också hans makt – gömd
Makten drar ut för att frälsa sitt folk – genom sin smorde
* Habackuk darrar när han förstår att han stilla
* måste invänta olyckans dag
* ja, han darrar när han säger:
* ”Jag skall i stillhet uthärda ändens tid medan det kommer som skall tränga folket i landet.”
” för fikonträdet ska inte knoppas
* och vinträdet ska inte ge någon frukt
* olivskörden ska slå fel
* och fälten ska inte ge någon föda
* fåren är borta ur fållan
* och ingen boskap finns i stallen
Det är KAOS och KRIS
* Likväl
* Ändå
* Trots allt
* VILL JAG PRISA MIN GUD!
* Jag vill jubla i HERREN
* och glädja mig i min frälsnings Gud
* HERREN Gud är min styrka
* Han gör mina fötter som hjortens
* och han låter mig gå fram på mina höjder
Min uppmaning till dig som läser det här:
När allt tycks gå dig emot;
* Stäm då upp
* en LOVSÅNG i ditt kök
* JUBLA
* och DANSA
* i din ensamhet
Har du förstått vidden av det enorma under som hände genom lovsång vid Paulus och Silas fängelsevistelse?
Paulus och Silas hade blivit grovt misshandlade när de predikade evangeliet i Filippi, enligt vad Apg 16:12-40 beskriver.
I texten framgår att det för säkerhets skull så satte fångvaktaren på dem handbojor och fötterna i stocken. Dessa menade – de som hade makten över fångarna – att det bästa är ta dem i fängsligt förvar, Det var just detta som dessa hemska predikande herrar verkligen behövde. Därför sattes Paulus och Silas i säkert förvar längst in i fängelset – med många stängda fängelseportar bakom sig och friheten.
Dessa båda predikanter var ju farliga villolärare – för folket i Filippi – och det på riktigt.
Plötsligt så stämde fängelsekunderna upp en ljudelig lovsång till himmelens Gud. Anledningen till detta var uppenbarelsen om att de var frälsta och benådade. De visste att vad som än kommer att hända dem så var det deras Gud som skulle få det sista ordet. De levde och förstod att deras liv var av evig betydelse.
Hur kunde de vara så trygga och så glada mitt i sin vedermöda – i den mörka hålan?
Mitt i den trånga fångelsecellen blev det ett riktigt hejdundrande lovsångsmöte – mitt i det mörka. Och alla medfångar hakade på. De var ju inte precis vana vid sådant här. Det som här serverades var ju av annorlunda slag.
Fångarna lyssnade med höjda ögonbryn och med öppna öron. De ville inte missa en enda ton. Alla tyckte att det här var ovanligt bra. Ja, trots att de hade varit med om det mesta i sina banditroller – ärrade kriminella typer som de var, De ville absolut inte missa den här sortens underhållning.
Paulus och Silas uttryckte ju bara sin äkta kärlek till sin frälsare. De var glada över att få lida för namnets skull. Sången och glädjen över sin frälsare var äkta och på riktigt – mitt i smärtan och trångmålet. De två tyckte att det plötsligt var som om hela himlen också hade flyttat in fängelset. Ja, bruset av lovsången förändrade atmosfären i hela fängelset.
Helt plötsligt – och utan förvarning kom en jordbävnming
I ett nu låstes alla fängelseportar upp och alla utrymmen öppnades. Alla tjocka järnportar gick upp – av sig själv tyckdes det som. Allt förändrades. Ja, alla handbojor och alla fotkedjor – på varenda fånge – öppnades.
Fångvaktaren blev panikslagen
Men Paulus lugnade honom och sa att alla fångar faktiskt var kvar där i fängelset, trots att de hade kunnat smita iväg. Guds hand var med inte bara Pulus och Silas – utan också med den panikslagne fångvaktarren.
Anledningen till detta var …
att Gud ville vinna fångvaktaren för sitt syfte. Därför fick Paulus och Silas den smörjelse som behövdes för vinna denne för Jesus Kristus.
I Psalm 37:25 utlovas hjälp och skydd till den rättfärdige:
”Jag har varit ung och är nu gammal,
men jag har ännu inte sett den rättfärdige övergiven
inte heller hans barn tigga efter bröd.”
I den här gamla läsarsången finner jag tröst och uppmuntran mitt i svårigheterna:
”Spärras Din väg utav hinder så väldiga
och utav berg som där skyhöga stå.
Räkna med Gud ty han gör det omöjliga.
Han gör vad människor icke förmå.”
Paulus hade nämligen lärt sig något viktigt genom Habackuk liv och leverne!”
Kristina Johansson
************************************
Lämna ett svar