14 miljoner människor i huvudstaden Teheran saknar vatten i sina kranar.
Det är inte missilerna, inte flygangreppen, inte situationen i Hormuzsundet som är mest oroande.
Nej, nej – det handlar om något basalt;
Dricksvattnet
Vattenbristen är förödande
Vattenmagasinen är tomma
Reservoarerna saknar innehåll
Den akuta vattenbristen i Iran gör att miljontals människor lider och kämpar för sin överlevnad. Massevakuering pågår.
Det här är inte en miljöfråga
Inte heller handlar det om krigen som pågår
Det återspeglar djupa strukturella utmaningar
Det handlar om en regim i förfall och
en nation i spillror.
Utan vatten så klarar inte Iran av att försvara sig mot sina fiender.
Regimens inbyggda resursslöseri, under 47 års tid, har kommit upp till ytan.
Titta på den här fräscha videon – Rykande aktuell:

Lämna ett svar