Troshjälten Jesajas förkunnelse om den enda räddningen för oss syndare

Troshjälten Jesaja. Seth Erlandsson undervisar

Bakgrunden till Jesajas profetuppdrag är folkets upproriskhet mot HERREN.

Det stora flertalet av profetens landsmän vill inte lyssna till HERREN och hans ord. De hade vänt sin Frälsare ryggen. Så säger HERREN genom Jesaja:

”Barn har jag fött upp och fostrat, men de har gjort uppror mot mig” (1:2). ”Ni har övergett HERREN, föraktat Israels Helige” (1:7). ”Hade inte HERREN Sebaot lämnat kvar en liten rest åt oss, då hade vi blivit som Sodom, vi hade liknat Gomorra” (1:9). ”Hela dagen har jag räckt ut mina händer mot ett trotsigt folk, som vandrar den väg som inte är god, som följer sina egna tankar” (65:2).

Men fastän det är så illa vill Gud i sin stora godhet rädda dem från evig förkastelse vid den kommande vredesdomen. Han erbjuder dem sin nåd och förlåtelse, en fullständigt oförtjänt benådning:

”Om än era synder är blodröda ska de bli snövita, om än de är röda som scharlakan ska de bli vita som ull” (1:18).

Hur är detta möjligt? Svaret på den frågan uppenbarar Gud mycket tydligt genom sin profet Jesaja. En förtröstan på och ett mottagande av denna benådning skapas endast av Guds ord.

”Om ni är villiga och lyssnar ska ni få äta landets goda” (1:19). Hör på mig, så får ni äta gott och er själ njuta av feta rätter. Vänd ert öra hit och kom till mig! Hör, så får er själ leva!” (55:3).

Paulus betonar i anslutning till Jesaja 52:7:

Hur ljuvliga är inte stegen av dem som förkunnar det goda budskapet! Men alla ville inte rätta sig efter evangeliet … Alltså kommer tron  av det hörda [glada budskapet]” (Rom 10:15–17). ”En rest ska vända om, en rest av Jakob, till Gud den Mäktige (dvs Messias). För även om ditt folk Israel vore som havets sand, så ska bara en rest av det vända om” (Jes 10:21–22). ”Jag talade, men ingen lyssnade. De gjorde det som var ont i mina ögon, de valde det som misshagade mig” (66:4).

Jesaja svarar: Genom att Gud blir människa ska han ställföreträdande ta straffet för våra synder på sig och å våra vägnar uppfylla lagens alla krav på fullkomlig kärlek både till Gud och våra medmänniskor.

”För ett barn blir oss fött, en son blir oss given. På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Far, Fridsfurste” (9:6). ”Se, jungfrun ska bli havande och föda en son, och hon ska ge honom namnet Immanuel [Gud med oss]” (7:14). ”Rättfärdighet ska vara bältet runt hans midja, trofasthet bältet om hans höfter” (11:5).

Jesaja fick i förväg se hur Guds Son Messias blev behandlad när han så troget utförde sin frälsningsgärning:

”Han var föraktad och övergiven av människor, en smärtornas man och förtrogen med lidande… Men det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor tog han på sig, medan vi såg honom som hemsökt, slagen av Gud och pinad. Han blev genomborrad för våra brott, slagen för våra synder. Straffet blev lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade” (53:3–5).

HERREN säger om sin utsände tjänare Messias:

”Det är för lite att du bara är min tjänare som upprättar Jakobs stammar och för tillbaka de bevarade av Israel. Jag ska sätta dig till ett ljus för hednafolken, för att du ska bli min frälsning ända till jordens yttersta gräns” (49:6). ”En banad väg ska gå där, en vandringsled, och den ska kallas den heliga vägen. Ingen oren ska färdas på den, men den är till för dem. De som vandrar den vägen ska inte gå vilse, även om de är dårar” (35:8).

Vägen är till för oss orena. Vi tillräknas Messias renhet genom att ta emot hans löftesord, tro på honom, den enda vägen till Guds himmelska rike. Jesus sa:

Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig” (Joh 14:6). ”Abram trodde på HERREN, och han tillräknade honom det som rättfärdighet” (1 Mos 15:6). ”I din avkomma ska jordens alla folk bli välsignade, därför att du lyssnade till min röst” (1 Mos 22:18).

”Skriften förutsåg att Gud skulle förklara hedningarna rättfärdiga av tro” och gav i förväg detta glädjebud till Abraham:

I dig ska alla folk bli välsignade.” ”Alltså blir de som tror välsignade tillsammans med Abraham som trodde” (Gal 3:8–9). ”Det står inte och dina avkomlingar, som när det gäller många, utan som när det gäller en enda: och din avkomma, som är Kristus” (Gal 3:16).

Seth Erlandsson

Det är tragiskt att Jesajaboken – ett mästerverk i kompositionell enhet med avslöjande undervisning om syndens konsekvenser och om Messias enastående frälsningsgärning – blivit så sönderstyckad och misshandlad.

”Det föreligger en ofattbar mängd fundamentalt olika tolkningar av Jesajaboken. Det finns faktiskt så många olika uppfattningar om Jesaja, att en person som är otränad i bibliska studier mycket väl kan undra om alla dessa är tolkningar av samma bok” (R. F. Melugin).

Så illa har det gått när majoriteten av Jesajas profetior lösgjorts från sitt historiska sammanhang och profetrullens kontext!

Sedan mer än 100 år har kap. 40-66 men också en rad avsnitt inom kap. 1-39 tolkats mot bakgrund av helt andra och senare historiska situationer än de som Jesaja så tydligt anger i sin bok och som han och hans landsmän upplevt under slutet av 700-talet f. Kr.: städer i ruiner, plundring, ödeläggelse och massdeportationer genom världsmakten Assur-Babel. När bibelutläggare inte tagit Jesaja på orden utan bortsett från profetbokens historiska och kompositionella kontext har de öppnat fältet för en rad pekulationer och subjektiva tolkningar.

Denna kommentar vill visa hur väl Jesajaboken är komponerad och hur viktigt det är för en rätt tolkning av Jesajas förkunnelse att inte bryta loss textavsnitten från sitt sammanhang. Det är hög tid att Jesajaboken återupprättas som vad den är, en av Bibelns märkligaste böcker, en alldeles fantastisk bokrulle.

”En bibelkommentar till Jesajaboken på svenska är något av en sensation. Och nu har Seth Erlandsson gett oss en sådan. Erlandsson skriver initierat och kunnigt, emellanåt polemiskt. Ty den så kallade bibelkritiken står inte högt i kurs hos honom – och som läsare utmanas man att tänka och reflektera själv. Precis som det ska vara”.

LarsOlov Eriksson, Doc i Gamla testamentets exegetik

Om Sven-Allan Johansson 195 artiklar
Ansvarig utgivare för sistatiden.se

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.