Troshjälten Obadja skrev GTs minsta bok

Troshjälten Obadja. Mats Tammik undervisar:

Obadjas namn betyder ”Guds tjänare” eller ”en som prisar Gud”.

Boken består av 21 verser och är den kortaste i Gamla testamentet. Många skulle inte märka om den togs bort men …

Obadja bok handlar om Edoms fall och Israels upprättelse. Dess budskap är mycket allvarligt och berör alla nationer.

Boken riktar sig i första hand till Esau’s efterkommande – edomiterna – folket som bodde i Edom. Edomiterna var ärkefiender till Israel och Obadjas bok berättar Guds dom över Edom.

Det är oklart när Obadja levde, men det kan ha varit omkring tiden för  templets förstörelse år 586 f.Kr. Edomiterna kom då in i de södra delarna av Israel och bosatte sig där efter att judarna förts bort till Babylon.

En annan möjlighet är att Obadja är den person som levde när kung Ahas och drottning Isebel regerade på 800-talet. En gudfruktig man som hette  Obadja gömde då hundra av Herrens profeter undan Isebel.

I Obadja bok dömer Gud Edom för alla synder de begått, både mot Israel och mot Gud. Några framträdande synder är:

* Högmod – de ansåg sig osårbara i sina höga klippboningar.
* Ohjälpsamhet – de bara stirrade på lidande Israeler utan att känna medlidande eller hjälpa dem. 
* Skadeglädje – de såg på när Jerusalem erövrades och gladdes över det.
* De slog ner och fängslade människor – som försökte fly undan förödelsen. 

Obadjas profetia. ”Så säger Herren Gud om Edom: Vi har hört ett budskap från Herren och en budbärare är utsänd bland hednafolken.” ”Upp, låt oss resa oss och strida mot Edom!”

Bibeln delar upp mänskligheten annorlunda än vi brukar göra. Hednafolk är alla som inte tillhör Israel, men de som blivit födda på nytt har blivit inympade i Israel och är en del av Guds barn. (Joh 1:12, 3:7. Rom 9:6-8, 11:25)

När det står Edom i den hebreiska Bibeln så är det samma tre konsonanter som för ordet människa, ADM men med andra vokaler. 

Adam = אָדָ֛ם   Edom =אֱד֗וֹם    (A=Alef är en konsonant)

Adam är namnet som Gud gav till den första människan som var en man, men Adam betyder också människa, både man och kvinna. Obadjas budskap kan därför uppfattas som en profetia om att domen över Edom kommer att gälla alla hednafolk på Herrens dag.

Esau var Isaks och Rebeckas förstfödde son, tvillingbror med Jakob. Men barnen bråkade med varandra i hennes moderliv. När Rebecka frågade Herren varför fick hon svaret:

”Två folk finns i ditt moderliv, två folkstammar ska gå skilda vägar ur ditt sköte. Det ena folket ska bli starkare än det andra och den äldre ska tjäna den yngre.” ( 1 Mos 25:23).

Jakob fick senare namnet Israel och från Jakob/Israel kom de 12 stammar som blev det judiska folket.

Esau är densamme som Edom. (1 Mos 36:8) Edom var avkomlingar till Esau.

”Se till att ingen är sexuellt omoralisk eller oandlig som Esau, som sålde sin förstfödslorätt för ett enda mål mat.” (Heb 12:16)

Esau beskyllde Jakob för stöld, men Esau valde att ge bort förstfödslorätten och därmed sin andliga välsignelse för en tallrik soppa. Det innebar förakt för Guds vägledning och ledde till att han inte blev familjens överhuvud. Resultatet blev att … den äldre skulle tjäna den yngre.

Det kom inte mycket gott från Esau eller hans efterkommande. Edomererna låg i strid med Israel i flera hundra år. Denna fientlighet fanns kvar när Jesus föddes.

* Herodes, som dödade de judiska barnen i Betlehem, var edomé.
* Hans son Herodes Antipas, dödade Johannes Döparen.
* Hans barnbarn Herodes Agrippa, halshögg Jakob, Johannes bror. 

Edoms synd var mycket allvarlig på flera sätt. När Jerusalem anfölls av fiender gjorde de inget för att hjälpa Israel, utan gladdes när staden ödelades. Även högmod och stolthet ledde till deras fall, de utrotades.

Edoms stolthet och fall är en bild på andra nationers stolthet och fall. Obadja breddar bilden från Israels granne i söder till ett större perspektiv så att den gäller alla nationer på jorden.

Obadja Bok kan delas i två delar. Verserna 1-16 handlar om Guds dom över Edom och verserna 17-21 om Israels upprättelse.

Vi läser i vers 3: ”Ditt hjärtas övermodhar bedragit dig där du bor bland bergsklyftorna i din höga boning och säger i ditt hjärta: ´Vem kan störta mig till jorden?`”

Den som sett klipporna i Petra kan få uppfattningen att de verkar ointagliga. Att bygga högt upp eller imponerande boningar är inte något skydd på Herrens dag.

I vers 4 står det: ”Om du än svävade högt som örnen och byggde ditt bo mitt bland stjärnorna, så skulle jag ändå störta ner dig därifrån, säger Herren.”

Örnen står som en symbol för ”styrka, mod och odödlighet”. Vem kan sväva högre än örnen?

Vi ser i många Bibelberättelser hur mänskligheten ända sedan tornet i Babel strävat efter att nå himlen med mänskliga ansträngningar, men utan Gud.

”… de som levde i fred med dig ska bedra dig och bli dig övermäktiga, de som äter ditt bröd ska lägga en snara under dig. Det finns inget förstånd hos dem. Världens riken kan inte hålla fred i evighet, förr eller senare blir det osämja, splittring och krig. Finns det något land som inte upplevt krig?”

”Om ett rike är splittrat kan det riket inte bestå.” (Mark 3:24)

”När vi nu får ett rike som inte kan skakas, låt oss då vara tacksamma. På så sätt ska vi tjäna och behaga Gud med vördnad och fruktan.” (Heb 12:28)

Skillnaden mellan Guds rike och världens alla riken framgår tydligt i Bibeln och bilden förstärks i Obadja bok. I Guds rike får inte högmod eller falsk stolthet råda, vår stolthet är i Herren. Det som leder oss rätt är tron på Messias, tacksamhet, kärlek och Gudsfruktan. Jag har uppfattningen att gudsfruktan är ett underskattat ord i det som skall vara Guds församling, Guds barn.

Kan Gud vara god och ändå utrota folk?

”Ska jag inte på den dagen, säger Herren, förgöra de visa i Edom och allt förstånd på Esaus berg? Dina hjältar, Teman ska slås av förfäran och var man på Esaus berg ska bli utrotad och dräpt.”

Problemet ligger hos människor som inte förstår Guds syfte med mänskligheten och Guds eviga perspektiv.

Guds slutliga plan för människan är evigt liv. Det kommer att bli verklighet för dem som älskar Gud, nämligen Guds barn. De som motsätter sig Guds vilja kan inte vara med i Guds eviga rike. 

Ska lerkärlet säga till krukmakaren: Vad gör du?

”För våld mot din broder Jakob ska du täckas med skam och utrotas till evig tid. Den dag du stod på avstånd, den dag då främlingar förde bort hans rikedom och utlänningar drog in genom hans portar och kastade lott om Jerusalem, då var du också som en av dem.”

Många strider har utkämpats mellan Jakob/Israel och Esau/Edom. Inom Israels område skulle Mose Lag gälla, dvs Gud fick bestämma vad som var rätt eller fel. Israels land skulle vara en teokrati och en försmak av Guds eviga rike när kungars kung ”Messias” regerar över hela jorden och all ondska kommer att vara utrotad.

Därför var också domen omedelbar inom Israels gränser. Brott mot Guds Lag innebar hårda straff, många gånger dödsstraff. Bibelordet säger att syndens lön är döden och det gäller fram till tidens slut. Människan kan undgå syndens lön/straff genom nåden, att ta emot Jesus och acceptera det han gjort för mänskligheten. Detta kommer alla världens nationer att erfara på ”Herrens dag”. Guds barn är de människor som inte behöver dö ”den andra döden”. (Upp 2:11, 20:6)

Edomiterna finns inte kvar i dag, de utrotades som folkgrupp under romartiden. Samma sak har inträffat med många olika folkslag som var motståndare till Israel och därmed till Gud. Min ängel ska gå framför dig och föra dig till amoreernas, hettiternas, perisseernas, kananeernas, hiveernas och jebusiternas land och jag ska utrota dem. Dessa folk finns inte kvar idag, de har blivit utrotade.

”För Herrens dag är nära för alla hednafolk. Så som du har gjort ska det göras mot dig, dina gärningar ska komma tillbaka över ditt eget huvud. Så som ni har druckit på mitt heliga berg ska alla hednafolk få dricka utan uppehåll. De ska dricka, de ska svälja, de ska bli som om de aldrig funnits.”

När Obadja talar om Herrens dag så gäller det domen som skall komma över hela jorden, över alla hednafolk.

”Men på Sions berg ska det finnas en räddad skara. Det ska vara en helig plats och Jakobs hus ska återfå råda över sina besittningar.” (Ob 1:17)

Obadja profeterar om att Jakobs hus (Israel) kommer att få det som utlovats i Guds ord. Vi kan se att det håller på att infrias på flera olika sätt, inte minst hur Israel åter fått kontroll över gamla landområden efter 2000 års frånvaro.

”Då ska de som bor i Negev ta Esaus berg i besittning. De som bor i Låglandet ska ta filistéernas land. Man ska ta Efraims land och Samariens mark i besittning, och Benjamin ska ta Gilead.” (Ob 1:19)

”Frälsare ska dra upp på Sions berg för att döma Esaus berg. Och riket ska tillhöra Herren.” (Ob 1:21)

Ordet ”frälsare” har dubbel innebörd, även de som är frälsta skall dra upp på Sions berg  för riket (Guds rike) tillhör Herren och Herrens utvalda, Guds barn.

Många av Bibelns profeter berättar om ”Herrens dag”, några exempel:

”Se, Herrens dag kommer, fruktansvärd med harm och brinnande vrede, för att ödelägga landet och utrota syndarna som bor där.” (Jes 13:9)

”För dagen är nära, Herrens dag är nära, en mulen dag, då hednafolkens stund är inne.” (Hes 30:3)

”Ve oss, vilken dag! Herrens dag är nära, den kommer som förödelse från den Allsmäktige.” ( Joel 1:15)

”Var stilla inför Herren Gud, för Herrens dag är nära. Herren har förberett ett slaktoffer, han har helgat dem han har inbjudit.” (Sef 1:7)

Även i Nya Testamentet berättas om Herrens dag:

”Solen ska vändas i mörker och månen i blod innan Herrens dag kommer, den stora och strålande.” (Apg 2:20)

Till Obadjas profetior passar en sång av David som handlar om Guds rike

”Tacka Herren, åkalla hans namn, gör hans gärningar kända bland folken! Sjung till hans ära, lovsjung honom, tala om alla hans under. Ha er ära i hans heliga namn! De som söker Herren ska glädja sig av hjärtat. Fråga efter Herren och hans makt, sök alltid hans ansikte. Tänk på de under han gjort, på hans tecken och hans muns domar, ni Israels barn, hans tjänare, ni Jakobs söner, hans utvalda. Han är Herren vår Gud, över hela jorden når hans domar.” (1 Krön 16:8-14)

Det är Gud som kommer döma alla människor, både levande och döda. Det finns två alternativ, evig död eller evigt liv. Vi kan inte säkert veta vem som kommer att brännas upp i eldsjön, det är bara Gud som vet det.

Vårt ansvar som lärjungar är att vittna om Jesus och vandra i Anden. Det innebär att gå i förberedda gärningar, att leva efter Guds vilja. Vi skall trösta, stötta, varna och uppmuntra bröder och systrar i tron på Jesus som (också) är Guds ord till oss människor.  För att belysa hur lite vi vet om vilka som kommer att hamna i eldsjön (helvetet) så kan vi tänka på det Paulus skriver. De som överlämnas åt ”köttets fördärv” kan bli levande i anden på Herrens dag. Halleluja! ”… ska den mannen överlämnas åt Satan till köttets fördärv för att anden ska bli frälst på Herrens dag.” (1 Kor 5:5)

Mats Tammik

Om Sven-Allan Johansson 202 artiklar
Ansvarig utgivare för sistatiden.se

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.