Troshjälten Nahum. Jan-Åke Henriksson undervisar
De troshjältar som bibeln beskriver i ordalag är de som har lärt sig att lyssna på vad Herren säger till dem och att de utför Herrens vilja i ord och gärning och där det finns en mening till omvändelse eller varning för folken.
Profeten Jeremia talade ofta till Israels folk att omvända sig till Herren från sin stolthet och synd för annars skulle Herren straffa folket för deras illvilja och denna profet ville ingen lyssna till vad han sade och förmanade.
Tiden betecknas av ett stort moraliskt och andligt förfall. Jeremia varnar folket på Guds uppdrag innan katastrofen kommer. Jeremia har ibland kallats ”den gråtande profeten”, Jeremias tid var mycket svår i judarnas historia. Det är fråga om tiden just innan Juda rike gick under som stat.
År 586 före Kristus erövrades och förstördes Jerusalem
Då överklassen fördes bort i fångenskap till Babylonien . Drygt 130 år tidigare hade det nordliga riket Israel krossats av assyrierna – som ofta pekas ut som ett mycket grymt krigarfolk – och nästan alla överlevande medlemmar av de rikare familjerna förts bort till en grym slavtillvaro.
Egentligen en diktsamling
Nahum är egentligen en diktsamling som tillkännager undergång av Israels värsta förtryckare, det antika imperiet Assyrien och deras huvudstad Ninive och assyrierna uppstod som ett av världens första stora imperier men fick sin undergång år 612: före Kristus där det babyloniska riket övervann det assyriska riket!
Vill upplåta sin röst för att konfrontera orättfärdiga nationer
Nahum som profet beskriver profetens vilja att upplåta sin röst till Gud för att konfrontera orättfärdiga nationer deras synd och skam.
De ondas undergång – ”goda nyheter för kvarlevan”
Nahum beskriver också de ondas undergång som ”goda nyheter för kvarlevan” av Guds folk liksom Profeten Jesajas talade och anspelade det som goda goda nyheter om Babyloniens undergång.
Vågade konfrontera ondskan
Vi kan här se hur dessa troshjältar vågade konfrontera ondskan i deras levnadstid där ingenting under solen har förändrats, utan ondskans ansikte där vi idag ser en försagdhet eller en likgiltighet för att konfrontera ondskans ansikte i vår tid.
Guds dom över det onda är goda nyheter såvida du inte tillhör de intetsägande och likgiltigas skara i vår tid.
Jan-Åke Henriksson
Lämna ett svar