Troshjälten Hesekiel fick gestalta Israels framtida lidande

Troshjälten Hesekiel. Mats Tammik undervisar på Berghem

Hesekiel; var en profet i fångenskap. Han berättar om många olika syner och händelser i sin bok. Den är mycket innehållsrik, så jag fokuserar på några (få?) områden:

1. Överblick av bokens innehåll

2. Hesekiels liv

3. Hesekiels budskap

4. Hesekiels syner

* Hes 1–7: Hesekiels kallelse och fantastiska syner samt första samlingen budskap till Israel om kommande olycka och Jerusalems belägring.

* Hes 8–13: Profetior och syner. Hesekiel får se Guds härlighet lämna templet och Guds dom över Israel och Jerusalem förkunnas.

* Hes 14–19: Budskap om Israels avfall, men också om Guds kärlek till Israel.

* Hes 20-22: Guds dom över Israels upproriskhet, men även framtida löften.

* Hes 23: Guds dom över de två äktenskapsbryterskorna Ohola och Oholiba.

• Hes 24: Profetior om Jerusalems förstörelse och den oundvikliga domen.

• Hes 25: Profetior och dom över andra nationer: Moab, Edom och Filistéerna.

* Hes 26-27: Profetior och dom över Tyrus.

* Hes 28: Profetior och dom över fursten i Tyrus och över kungen i Tyrus.

* Hes 29-31: Profetior och dom över Egypten, Farao och Assyrien.

* Hes 32: Sorgesång över Egypten, Assur, Elam, Meshek, Tubal, Edom och Nordlandets furstar, sju riken som Herren slår med svärd.

• Hes 33–34: Utsagor om Jerusalems fall på grund av trolöshet men också om Israels

välsignelse och framtida upprättelse genom den rätte herden.

• Hes 35 Dom över Edom; De var glada över Jerusalems fall och blir själva dömda.

• Hes 36 Profetia om Israels upprättelse.

• Hes 37 De förtorkade benen får liv.

• Hes 38-39 Gog i Magogs land och invasionen av Israel.

• Hes 40–48, Syner om det nya templet, staden och landet.

* Hesekiels bok består av profetiska syner och budskap till det judiska folket, men också till angränsande länder och slutligen till hela världen. När Israel invaderades av Nebukadnessar så skedde det i tre olika omgångar.

* Vid första erövringen av Jerusalem 605 f. Kr. fördes Daniel och en del av folket bort till Babylon.

* Andra erövringen var år 597 f. Kr. Då fördes Hesekiel bort ihop med många andra till slavarbete vid floden Kebar.

* Tredje gången var Jerusalems fall 586 f. Kr. Då blev allt skövlat och templet förstört. Hesekiel profeterade och varnade om det och fick gestalta Jerusalems fall genom att olika praktiska handlingar.

* Människobarn, ta en lertavla, lägg den framför dig och rita en stad på den: Jerusalem. Belägra den och bygg torn mot den. Kasta upp vallar mot den, håll trupper i beredskap runt den och sätt upp murbräckor mot den från alla håll. Och ta en järnplåt och sätt upp den som en järnmur mellan dig och staden. Vänd sedan ditt ansikte mot den och håll den belägrad och anfall den. Detta ska vara ett tecken för Israels hus. (Hes 4:1-3)

Belägring pågick i flera år, läs vad Herren sagt i Jer 19:9.

• Hesekiel var samtida med Jeremia och Daniel. Dessa profeter fick mycket olika uppgifter och livsöden.

* Jeremia blir kallad till profet år 627 f Kr. under kung Josias regering. Han profeterade om Jerusalems fall ca 30 år innan Hesekiel blir kallad till profet. Jeremia blev kvar i Jerusalem efter invasionen, men blev senare bortförd till Egypten mot sin vilja av sina landsmän.

* Daniel blev förd till Babel och insatt i hovet och kunde leva i lyx. Gud kan använda personer oavsett omständigheter eller var de bor.

• Hesekiel blev förd till slavarbete vid floden Kebar i Babylonien, Hes 1:1 ff och Ps 137:1-2.

* Hesekiel var präst (och prästson). När han var 30 år fick han kallelse till profet. Hesekiels namn betyder ”hålla fast”.

* Hesekiel gestaltade kommande händelser med sin kropp genom att visa hur det kommer att gå med folket som var kvar i Jerusalem.

Men efter sju dagar kom Herrns ord till mig: ”Människobarn, jag har satt dig till väktare för Israels hus. När du hör ett ord från min mun ska du varna dem från mig. När jag säger till den ogudaktige: Du ska dö, och du inte varnar honom och inte säger något för att varna den ogudaktige för hans ogudaktiga väg och så rädda hans liv, då ska den ogudaktige dö i sin missgärning, men jag ska utkräva hans blod av din hand. Men om du varnar den ogudaktige och han ändå inte vänder om från sin ogudaktighet eller sin ogudaktiga väg, då ska han dö i sin missgärning, men du har räddat din själ.” (Hes 3:17-19)

Det hebreiskaordet för ogudaktighet är racha = ֙ ע ָש ָר I engelska Biblar står det ”wicked” vilket betyder: one guilty of crime, deserving punishment.

Hesekiel får gestalta Israel kommande lidande. Han skall ta ett skarpt svärd och raka av huvudhår och skägg, sedan dela upp håret i tre delar. En del skulle brännas upp, en del skulle slås med svärd och en del skulle strös ut för vinden. Några få hårstrån skulle Hesekiel knyta in i flikarna på sin mantel. Från dem skall eld gå ut över hela Israels folk.

Hesekiel fick befallning från Herren att sova på vänster sida i 390 dagar. Det ska vara ett tecken för Israels hus. Under denna tid skulle Hesekiel endast äta 250 gram bröd och dricka en (1) liter vatten var dag: När du har fullgjort dem (de dagarna) ska du lägga dig en gång till, nu på högra sidan. Du ska bära Juda folks missgärning under fyrtio dagar, en dag för varje år. Jag har tilldelat dig en dag för varje år. (Hes 4:6)

Vi förstår av texten att Hesekiel var extremt lydig och gjorde allt Herren gav honom i uppgift att göra. Hesekiel var gift, men här hans fru dog fick han inte sörja offentligt. Han skulle sörja i tysthet och inte hålla någon sorgefest som brukligt var.

* 100 gånger skriver Hesekiel ”Så säger Herren”! Det är profetiska varningar till Israel men också till andra folk. Det är även ord av uppmuntran och Israels kommande upprättelse.

* 49 gånger skriver Hesekiel ”Herrens ord kom till mig”, ofta med fortsättningen, Han sade: (V em är Herrens ord som kan tala?) Det är Jesus …

* 13 gånger skriver Hesekiel exakt tidpunkt när en syn inträffade, år, månad och dag.

* Många gånger skriver Hesekiel ”Då ska de inse att jag är Herren”. Det är när något Gud berättat om tidigare inträffar eller kommer att inträffa. Det visar att Gud ofta väntar med sin dom tills den dag Gud bestämt, men också att Guds löften kommer att infrias.

* Herren Gud varnar Israels folk därför att de inte vill följa lagen och uppenbarelser som de fått genom att vara Guds utvalda folk. Gud sände profeter men Israel avföll och dyrkande avgudar istället, samt ”bilder av kräldjur och fyrfota djur ”.

• Jag sade till dem: ”Var och en av er ska kasta bort de vidriga ting som era ögon fäst sig vid, och ingen får orena sig med Egyptens avgudar. Jag är Herren er Gud. Men de var upproriska mot mig och ville inte lyssna på mig. De kastade inte bort de vidriga ting som deras ögon fäst sig vid, och de övergav inte Egyptens avgudar.” (Hes 20:7-8)

Hesekiel varnar Israels folk, både präster och allmänhet. De begick synder som medförde mycket allvarliga konsekvenser och listan är mycket lång, här är några exempel:

* Det var våldsverkare som spillde blod.

* Höll offermåltid på bergen, (dvs gav ära åt avgudar).

* Kränkte sin nästas hustru.

* Förtryckte den behövande och den fattige.

* Rånade och gav inte tillbaka pant.

* De lyfte blicken till avgudar, begick vidriga ting, ockrade och tog oskälig ränta.

* De gjorde inte skillnad på rent och orent, eller skilde det heliga från det oheliga.

* Falsk förkunnelse säger: Allt står väl till (Jer 6:14, Hes 13:10, Mika 3:5). Många säger: ”Allt står väl till för du är älskad av Gud!” Ett sådant budskap gör förkunnaren omtyckt, men manar inte till omvändelse! Det gör Hesekiel!

* Ingen kan använda Guds nåd för att rättfärdiga synd och syndens lön är döden. Men.. Halleluja, Jesus har upprättat ett nytt förbund och tar vårt straff för vår synd.

Hesekiel fick frambära många ord som vittnade om hur Gud dömer Israels folk med hårda domar. Han fick också berätta om Israels upprättelse i framtiden. ”För jag ska hämta er från folken och samla er från alla länder och föra er till ert land. Jag ska stänka rent vatten på er så att ni blir rena. Jag ska rena er från all er orenhet och från alla era avgudar. Jag ska ge er ett nytt hjärta och låta en ny ande komma in i er. Jag ska ta bort stenhjärtat ur er kropp och ge er ett hjärta av kött. Jag ska låta min Ande komma in i er och göra så att ni vandrar efter mina stadgar och håller mina lagar och följer dem.” (Hes 36:24-27)

Under hela tiden i GT (fram till kyrkans födelse efter Jesus uppståndelse) vardet bara präster och profeterna som fick Guds Ande, nu utlovas Anden även till folket. Liknade löften finns i Hes 11:19 och Jer 31:33. Detta är det nya förbundet i Jesus blod som bekräftas i NT; Luk 22:20, 1 Kor 11:25, Heb 12:24.

Hesekiel får många uppdrag av Herren och använder ibland uttryck som kan vara svåra att förstå. Några av dessa handlar om händelser som inträffade när Hesekiel levde, men vittnar också om framtida händelser. Här följer några exempel:

* Herren sade till honom: ”Gå igenom Jerusalems stad och sätt ett märke i pannan på dem som suckar och jämrar sig över alla de vidrigheter som görs därinne”. (Hes 9:4) ”Ett märke”, det står egentligen ”sätt märket taw” = ת

Bokstaven taw ritades som ett kors på gammal hebreiska. I Uppenbarelseboken kan vi också läsa om ett märke:

* ”Och det (Vilddjuret) tvingar alla – små och stora, rika och fattiga, fria och slavar – att ta emot ett märke på högra handen eller pannan, så att ingen kan köpa eller sälja utom den som har märket, vilddjurets namn eller dess namns tal.” (Upp 3:16-17)

* Två olika ”märken” kan tas emot av människor: Vilddjurets märke från satan eller eller korsets märke från Gud. Jag tror att det är (samma) uppdelning som Jesus slutligen gör mellan får och getter vid sin återkomst. (Matt 25:31-46)

* ”Fäderna har ätit sura druvor och barnens tänder blir ömma?” (Hes 18:2)

* Detta var ett vanligt ordspråk i Israel. Vad betyder det ordspråket?

Ordspråket har troligtvis sitt ursprung i hur Adam åt av den förbjudna frukten och därmed drabbade ”arvsynden” hans barn, men är det verkligen så? Hesekiel (och Jeremia) använder samma ordspråk, men visar att det inte stämmer.

* ”Nej, var och en ska dö genom sin egen missgärning. Den som äter sura druvor får själv ömma tänder.” (Jeremia 31:31)

* ”… En son ska inte bära sin fars missgärning, och en far ska inte bära sin sons missgärning. Den rättfärdiges rättfärdighet ska vara hans egen och den ogudaktiges ogudaktighet ska vara hans egen.” (Hes 18:20)

Ordspråket visar människans fallenhet att vilja vara ett oskyldigt offer och inte ta ansvar för sin egen synd. Visst är vi avlade i synd, endast Jesus är syndfri, men varje människa skall stå till svars för sina handlingar. En son skall inte straffas för sin faders synd och tvärt om.

Men vad betyder då följande Bibelord:

”… Jag låter straffet för fädernas missgärning drabba barnen till tredje och fjärde led när man hatar mig.” (2 Mos 20:5)

Fädernas synd går inte i arv. Vad Mose skriver är att det blir konsekvenser av fädernas synd som tyvärr drabbar efterkommande, men inte på grund av barnens egen synd. Profeter och lärjungar (och även andra människor) får ofta lida utan egen skuld. De drabbas av elände på grund av världens och andra människors ogudaktighet.

I kyrkohistorien finns uppgifter om att 11 av de 12 apostlarna blev pinade och avrättade utan att någon arvsynd från föräldrarna var orsaken.

* Ordet människobarn förekommer 60 gånger i Hesekiel. Det är Herren Gud som tilltalar Hesekiel med det ordet.

* Det står egentligen Ben-Adam = ם ָָ֔ד ָן־א ֶּב = människoson.

* Det är samma ord som Jesus använder om sig själv (ca 80 gånger).

* Endast Hesekiel skriver om de två systrarna Ohola och Oholiba.

* ”Människobarn, det var en gång två kvinnor, döttrar till en och samma mor. De bedrev otukt i Egypten, redan i sin ungdom bedrev de hor. Där kramade man deras bröst och där smektes deras jungfruliga barm. Den äldre hette Ohola och hennes syster Oholiba. De blev mina och födde söner och döttrar. Namnet Ohola står för Samaria och Oholiba för Jerusalem. Men Ohola begick äktenskapsbrott i stället för att hålla sig till mig. Hon fick begär till sina älskare, grannarna assyrierna.” (Hes 23:2-5)

* Vi ser av texten att Hesekiel kan belysa länders ogudaktighet med mänskliga synonymer. Samarien och Jerusalem är landområden, men får kvinnonamn. Samma tendens förekommer många gånger i Hesekiels bok. Ett namn på en person eller ett djur står för ett folk, en makt eller ett rike.

* Herrens ord kom till mig: ”Människobarn, ge Israels hus en gåta och tala till dem i en liknelse, och säg: Så säger Herren Gud: En stor örn med stora vingar och långa vingpennor och täckt med brokiga fjädrar kom till Libanon och tog bort toppen på cedern. Han bröt av dess översta gren och förde den till köpmännens land och satte den i en handelsstad. Han tog en planta som växte i landet, och planterade den i fruktbar jord.”(Hes 17:1-4)

* Herrens ord kom till mig: ”Säg nu till det upproriska släktet: Förstår ni inte vad detta betyder? Säg dem: Se, Babels kung kom till Jerusalem och tog kungen och furstarna och förde dem med sig till Babel. Sedan tog han en ättling av kungahuset och slöt förbund med honom och lät honom avlägga ed. Men de mäktiga i landet förde han med sig bort, så att riket skulle vara obetydligt och inte kunna resa sig… Men han avföll från honom och skickade sina sändebud till Egypten, för att man där skulle ge honom hästar och mycket folk. Kan det gå väl för honom? Kan han komma undan? Kan den som bryter förbund komma undan?” (Hes 17:11-15

* Detta kom att gälla kung Sidkia som Jeremia hade varnat tidigare. Sidkia avföll även från Nebukadnessar fick ett fruktansvärt straff …

Hesekiel får se Guds härliget, men synen är svår att återge. Han försöker beskriva det han ser, men det blir med uttryck som ”det liknade” eller ”såg ut som” för det är enastående syner som är svåra att beskriva. Vi skall undersöka några av dem och försöka förstå dess innebörd.

* Dom över Tyrus furste och över Tyrus kung.

* Synerna om de fyra varelserna och hjulen fulla med ögon.

* De förtorkade benen får liv! Har det inträffat?

* Gog och Magog, vad eller vilka är de?

* Vad innebär den dubbla strömmen?

* Vad är det kommande templet?

1. Hes 1:2 – 5:e året, 4:e månaden, 5:e dagen; 31 juli 593 f.Kr.

2. Hes 8:1 – 6:e året, 6:e månaden, 5:e dagen; 17 sept. 592 f.Kr.

3. Hes 20:1 – 7:e året, 5:e månaden, 10:e dagen; 14 aug 591 f.Kr.

4. Hes 24:1 – 9:e året, 10:e månaden, 10:e dagen; 15 jan 588 f.Kr.

5. Hes 26:1 – 11:e året,1:a dagen; omkring april 587–april 586 f.Kr

6. Hes 29:1 – 10:e året, 10:e månaden, 7:e dagen; 7 jan 587 f.Kr.

7. Hes 29:17 – 27:e året, 1:a månaden, 1:a dagen; 26 april 571 f.Kr.

8. Hes 30:20 – 11:e året, 1:a månaden, 1:a dagen; 29 april 587 f.Kr.

9. Hes 31:1 – 11:e året, 3:e månaden, 1:a dagen; 21 juni 587 f.Kr.

10. Hes 32:1 – 12:e året, 12:e månaden, 1:a dagen; 3 mars 585 f.Kr.

11. Hes 32:17 – 12:e året, 15:e dagen; omkring april 586–april 585 f.Kr.

12. Hes 33:21 – 12:e året, 10:e månaden, 5:e dagen; 8 jan 585 f.Kr.

13. Hes 40:1 – 25:e året, 1:a månaden, 10:e dagen; 28 april 573 f.Kr.

Dessa syner fick Hesekiel under 20 års tid Dom över Tyrus furste och över Tyrus kung.

* ”Herrens ord kom till mig: Människobarn, säg till fursten i Tyrus: ”Så säger Herren Gud: Ditt hjärta är högmodigt och du säger: Jag är en gud, jag tronar på en gudatron mitt ute i havet. Ändå är du bara en människa och inte en gud …” (Hes 28:1-2)

Vi ser av texten att den handlar om en människa. Fursten i Tyrus vid den tiden hette Etbaal III = ”Baals man” och Tyrus låg norr om Israel. Sedan följer texten om kungen av Tyrus och det är inte samma person/väsen.

* ”Människobarn, stäm upp en sorgesång över kungen i Tyrus och säg till honom: Så säger Herren Gud: Du var en mönsterbild av fullkomlighet, full av visdom och fullkomlig i skönhet. Du var i Eden, Guds lustgård, höljd i alla slags ädelstenar: … Du var en smord, beskyddande kerub, och jag hade satt dig på Guds heliga berg.” (Hes 28:12 och 14)

”Genom din stora handel fylldes du med våld, och du syndade. Därför drev jag dig bort från Guds berg och förgjorde dig, du beskyddande kerub.” (Hes 28:16)

Gud dömer en kerub (andemakt) och krafter som reser sig upp mot Gud genom att locka människor till högmod, våld och ogudaktiga gärningar.

* De fyra varelserna i Hes 1:5 återkommer i Hes kap. 8-10. Det framgår att dessa varelser är mycket lika de keruber som beskrivs i Uppenbarelseboken, men inte exakt samma, Hesekiel skriver:

* ”Var och en av keruberna hade fyra ansikten. Det första ansiktet var en kerubs ansikte, det andra en människas, det tredje ett lejons och det fjärde en örns ansikte.” (Hes 1:5)

Varelserna framställs lite annorlunda i Uppenbarelseboken!

”Mitt för tronen och runt omkring den stod fyra varelser som hade fullt med ögon framtill och baktill. Den första varelsen liknade ett lejon, den andra en ung tjur, den tredje hade ett ansikte som en människa och den fjärde liknade en flygande örn.” (Upp 4:6-7)

Ett ansikte är en tjurs och inte kerub i Uppenbarelseboken, men tre av ansiktena är lika. Kanske skall det illustrera Guds allmakt över allt både änglar, människor, djur och fåglar?

• Dessa varelser har ögon överallt och de behöver aldrig vända sig om när de rör sig. Jag tror det beskriver att Gud ser allt och övervakar allt. Gud behöver inte vända sig om därför att för Gud är allt uppenbart. Hesekiel ser inte Gud Fader själv utan beskriver Guds härlighet. Det går inte att undkomma Guds Ande. David skriver i psalm 139 följande:

”Vart kan jag gå för din Ande, vart kan jag fly för ditt ansikte? Stiger jag upp till himlen är du där, bäddar jag åt mig i dödsriket är du där. Tar jag morgonrodnadens vingar, gör jag mig en boning ytterst i havet, ska också där din hand leda mig och din högra hand hålla mig. Säger jag: ”Låt mörker täcka mig och ljuset bli natt omkring mig”, så är inte mörkret mörkt för dig.”

* ”Herrens hand kom över mig, och genom Herrens Ande fördes jag bort och sattes ner mitt i en dal som var full med ben. Han förde mig fram bland dem, och se, de låg där i stora mängder över dalen. Och se, de var’ alldeles förtorkade. Han sade till mig: ”Människobarn, kan de här benen få liv igen?” Jag svarade: ”Herre Gud, du vet det.” Då sade han till mig: ”Profetera över dessa ben och säg till dem: Ni förtorkade ben, hör Herrens ord: Så säger Herren Gud till dessa ben: Se, jag ska låta ande komma in i er så att ni får liv. Jag ska sätta senor på er och låta kött växa ut på er och täcka er med hud och ge er ande så att ni får liv. Och ni ska inse att jag är Herren.” (Hes 36:1-6)

* Synen kan vara en bild på andlig torka över Guds folk. I vers 11 kommer en förklaring till vad de torkade benen står för.

* Han sade till mig: ”Människobarn, dessa ben är hela Israels hus. Se, de säger: ’Våra ben är förtorkade, vårt hopp är ute, det är slut med oss.’Profetera därför och säg till dem: Så säger Herren Gud: Se, jag ska öppna era gravar och hämta upp er, mitt folk, ur era gravar och låta er komma till Israels land. Ni ska inse att jag är Herren, när jag öppnar era gravar och för upp er, mitt folk, ur dem. Jag ska låta min Ande komma in i er så att ni får liv, och jag ska låta er få bo i ert land. Och ni ska inse att jag, Herren, har sagt det, och att jag har gjort det, säger Herren.” (Hes 37:11-14)

* ”Vem har hört något sådant, vem har sett något liknande? Kan ett land komma till liv på en enda dag, eller ett folk födas på ett ögonblick, eftersom Sion föder sina barn redan när värkarna börjar?” (Jes 66:8)

Det står att de förtorkade benen talade … Kan förtorkade ben tala? Många har vittnat om att de judar som kom ur koncentrationslägren var (nästan) bara ben!

Har har något liknade skådats tidigare? Kanske profeterade Hesekiel och Jesaja om vår tid? Israel ”föddes” på en dag, den 14 maj år 1948.

* Gog återfinns bara i Hesekiels bok och en gång i Uppenbarelseboken, men Magog förekommer på flera ställen: 1 Mos 10:2; 1 Krön 1:5; Hes 38:2, 39:6 och Upp 20:8.

* Noas son Jafets fick flera söner, dessa var Gomer, Magog, Madaj, Javan, Tubal, Meshek och Tiras.

* I Bibeln finns många exempel när ett namn på en person blir namnet på en stad eller ett land efter några generationer. ”Ve mig som bor i Mesheks land, som lever bland Kedars hyddor!” (Ps 120:5)

Meshek var Jafets son och Kedar var en av Ismaels söner. Hesekiel skriver att Gog kommer att anfalla Israel ihop med Magog och andra länder. Kan vi se var dessa länder finns idag?

Gog i Magogs land. Vem är Gog och var är Magogs land?

* Gog är inte ett land utan bör vara en andemakt eller människa som styr över olika områden, Rosh Magog, Meshech och Tubal.

* Tidigare beskriver Hesekiel sju nationers undergång för de gått emot Guds Israel, en av dem är Edom: ”Eftersom du alltid har hatat Israels barn och gett dem åt svärdet under deras ofärds tid, när missgärningen hade nått sin gräns, därför, så sant jag lever säger Herren Gud, ska jag förvandla dig till blod, och blod ska förfölja dig. Eftersom du inte har hatat blod, ska blod förfölja dig.” (Hes 35:5-6)

* ”Men på den dagen då Gog kommer över Israels land, säger Herren, Herren, då skall jag släppa loss min vrede.” Hes 38:18.

Gog är storfursten; (en andemakt eller människa) som leder den slutliga invasionen av Israel ihop med övriga aktörer från Magogs land. Människobarn, vänd ditt ansikte mot Gog i Magogs land, mot storfursten över Meshek och Tubal, och profetera mot honom och säg: ”Så säger Herren Gud: Se, jag är emot dig Gog, du storfurste över Meshek och Tubal. Jag ska föra dig omkring och sätta krokar i dina käftar. Jag ska föra dig ut med hela din här, hästar och ryttare, alla klädda i full rustning, en enorm skara, beväpnade med stora och små sköldar, och alla med svärd i hand. Perser, nubier och puteer är med dem, alla med sköld och hjälm, Gomer och alla dess härar, Togarmas folk längst upp i norr och alla dess härar – många folk har du med dig.” (Hes 38:2-6)

Gog och Magog förkommer också i Uppenbarelseboken 20:7-8. ”Och när de tusen åren har nått sitt slut ska Satan släppas ut ur sitt fängelse. Och han ska gå ut för att förleda folken vid jordens fyra hörn, Gog och Magog, och samla dem till striden.”

När Gog och Magog besegras så är det Guds slutliga seger över ondskan.

• Hesekiels sista 9 kapitel kan vara svåra att förstå, men det finns tydliga likheter med Uppenbarelseboken, några exempel: ”I syner från Gud förde han mig till Israels land och satte ner mig på ett mycket högt berg. På detta låg söderut något som liknade en stad.” (Hes 40:2)

Johannes skriver också om en stad. ”Och han förde mig i Anden upp på ett stort och högt berg och visade mig den heliga staden Jerusalem, som kom ner från himlen, från Gud.” (Upp 21:10)

Hesekiel skriver: Ingen främling med oomskuret hjärta och oomskuret kött får komma in i min helgedom… (Hes 44:9)

Johannes skriver: ”Aldrig ska något orent komma in i den, och inte heller den som ägnar sig åt skändlighet och lögn, utan bara de som är skrivna i livets bok som tillhör Lammet.” (Upp 21:27)

Hesekiel skriver om: ”stadens portar, uppkallade efter Israels stammar, Ruben, Juda, Levi, Josef, Benjamin, Dan, Simeon, Isaskar, Sebulon, Gad, Asher och Naftali’s portar.” (Hes 48:31-34)

Johannes skriver: ”De tolv portarna bestod av tolv pärlor, och varje port var gjord av en enda pärla. Och stadens gata var av rent guld, som genomskinligt glas.” (Upp21:21)

Hesekiel skriver: ”Överallt dit den dubbla strömmen kommer upplivas alla levande varelser som rör sig i stim. Och fiskarna blir där mycket talrika, för när detta vatten kommer dit blir vattnet sunt, och allt får liv där strömmen rinner fram.” (Hes 47:9)

Johannes skriver; ”Och han visade mig en flod med livets vatten, klar som kristall, somgår ut från Guds och Lammets tron. Mitt på stadens gata, på båda sidor om floden, står livets träd. Det bär frukt tolv gånger, varje månad ger det sin frukt, och trädets löv ger läkedom åt folken.” (Upp 22:1-2)

Hesekiel berättar om anledningen till synerna om det nya templet: ”Men du människobarn, förkunna nu för Israels hus om detta tempel så att de skäms för sina synder. Låt dem mäta byggnadsverket. Om de då skäms för allt som de har gjort, så upplys dem om och beskriv för deras ögon templets plan och inredning, med utgångar och ingångar, alla former och alla stadgar och lagar som gäller, så att de ger akt på hela dess form och alla lagar om det och följer dem.”Korasin idag, helt öde med ruiner efter en synagoga-

* Jesus säger ”Ve dig, Korasin! Ve dig, Betsaida! För om kraftgärningarna som gjorts hos er hade gjorts i Tyrus och Sidon, skulle de för länge sedan ha omvänt sig i säck och aska. Jag säger er: Tyrus och Sidon ska få det lindrigare på domens dag än ni.” (Matt 11:21-22)

Idag är är det ingen bebyggelse i Korasin. Där finns ruiner efter en gammal synagoga från 100-talet, byggd av lavasten. Ruinerna är svarta och ser sorgliga ut och området är helt öde.

Helt annorlunda är det på en annan ort som heter Magdala vid Galileiska sjön lite längre söderut. Där har man också grävt ut en gammal synagoga. Där finns ett gammalt altare i sten med dubbla hjul ingraverade. De sjuder av liv och det byggs för fullt runt om dessa ruiner och flera saker anknyter till Hesekiels bok.

* ”Jag ska föra samman på er många människor, hela Israels hus. I städerna ska det på nytt bo människor och ruinerna ska byggas upp.” (Hes 36:10)

”Fiskare ska stå utmed den från En-Gedi ända till En-Eglajim, och hela den sträckan ska vara som ett enda fiskeläge. Det ska där finnas fiskar av olika slag och i stor mängd alldeles som i Stora havet.” (Hes 47:10).

Ruinerna skall byggas upp! Ett stort hostel byggs vid ruinerna bredvid synagogan.

I dag är det extremt öde och ogästvänligt i och runt Döda Havet. Det växer nästan inte en buske och marken är full av slukhål. Saltet gör att inget växer och det är 33 % salt i havet så ingen fisk kan leva där. Men det har inte alltid varit så…Innan Sodom och Gomorra förstördes var det som en Herrens lustgård. Lot lyfte blicken och såg hela Jordanslätten, som överallt var rik på vatten. Innan Herren ödelade Sodom och Gomorra var den nämligen som en Herrens lustgård, som Egyptens land, ända till Soar. (1 Mos 13:10)

Det kommer att bli så igen … när Herren återkommer.

”Överallt dit den dubbla strömmen kommer upplivas alla levande varelser som rör sig i stim. Och fiskarna blir där mycket talrika, för när detta vatten kommer dit blir vattnet sunt, och allt får liv där strömmen rinner fram.” (Hes 47:9)

Hesekiel ser Guds härlighet lämna templet i kapitel 11, men Guds härlighet återkommer i kapitel 43. Herrens härlighet kom in i templet genom den port som låg mot öster. ”Och Anden lyfte mig upp och förde mig in på den inre förgården, och se, Herrens härlighet uppfyllde templet.” (Hes 43:2)

”Något tempel såg jag inte i staden, för Herren Gud den Allsmäktige och Lammet är dess tempel.” (Upp 21:22)

Min förståelse av texten är att det talas om två olika tidsepoker. Hesekiel beskriver förhållanden under tusenårsriket. Då står ett tempel i Jerusalem under tusen år, men Johannes beskriver det eviga riket efter tusenårsriket, då behövs inget tempel. Och han som satt på tronen sade: ”Se, jag gör allting nytt.” Och han sade: ”Skriv, för dessa ord är trovärdiga och sanna.” (Upp 21:5)

”Och ingen förbannelse ska finnas mer. Guds och Lammets tron ska stå i staden, och hans tjänare ska tjäna honom. De ska se hans ansikte och bära hans namn på sina pannor. Ingen natt ska finnas mer, och de behöver inte lampors sken eller solens ljus, för Herren Gud ska lysa över dem. Och de ska regera som kungar i evigheters evighet.” (Upp 22:3-5)

Mats Tammik

******************************

Om Sven-Allan Johansson 187 artiklar
Ansvarig utgivare för sistatiden.se

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.