Förföljelsen av kristna ökar under Ramadan

Tema Islam: Del 3 – Ramadan –

Den 15 maj börjar årets ramadan. För muslimer världen över är detta en speciell och helig tid – en tid för både fasta och fest. Men för kristna som bor i muslimska länder innebär den här månaden ofta ökade påtryckningar och intensivare förföljelse, skriver OpenDoors här.

En månad varje år firar muslimerna ramadan. Under 30 dagar fastar de dagtid (från mat, dryck, rökning och sex). Men efter solens nedgång äter man gott och anstränger sig till det yttersta för att vara goda muslimer. Det sägs nämligen att varje god gärning man gör under ramadan väger extra tungt på domens dag.

Så här beskriver Wikipedia ramadan:

Ramadan (arabiska: رمضان) är i den muslimska kalendern den nionde månaden och en helig fastemånad som är en av islams fem pelare. Ramadan är den månad under vilken Koranen först uppenbarades för profeten Muhammed. Under 29 eller 30 dagar måste alla rättrogna muslimer fasta, det vill säga avhålla sig från att äta, dricka, röka och ha sexuellt umgänge från gryning till solnedgång (Koranen 2:183-187).[1]

Organisationen Svensk Handel räknade med att ramadan i Sverige årligen omsätter ungefär en miljard kronor i dagligvaruhandeln.[2]

Den som bryter mot ramadans regler på allmän plats kan bli arresterad eller fängslad av religiös polis i bland annat Tunisien,[3] Marocko,[4] Palestinska myndigheten[5] och Förenade Arabemiraten.[6] I Saudiarabien riskerar muslimer som bryter mot reglerna kring ramadan piskstraff eller fängelse och utländska medborgare utvisas.[7] 

En kristen bloggare från Egypten berättar att de 30 dagarna ofta är påfrestande för kristna som bor i muslimska länder. Här berättar han om erfarenheter från ramadan:

Minskad tolerans
Under ramadan blir alla muslimer strängare och mindre toleranta mot kristna. De dagliga utmaningarna under ramadan är inget nytt. De tar sig bara olika uttryck i olika sammanhang, men det starka religiösa engagemanget är detsamma överallt.

Det är inte bara de högt uppskruvade högtalarna i moskéerna som visar de kristna att det är ramadan, utan också ovänliga blickar från muslimer.

En ung kvinna i min församling berättade att det känns obehagligt med alla nedlåtande blickar som möter henne på bussen. En kristen man sitter på bussen, och detta är vad han ser och hör:

”Till skillnad från andra dagar läser många muslimer ur Koranen, ofta med hög röst, särskilt när de kommer till avsnitt som handlar om kristna och judar. En religiös muslim tror att Allah ger honom poäng för det. Den kristne tvingas lyssna undergivet tills han ska stiga av. Han har ju ingen annanstans att ta vägen. En kristen kvinna iakttas med kritiska blickar av de flesta medpassagerarna. Eftersom hon inte bär slöja får hon stå upp i bussen, utlämnad åt alla föraktfulla blickar. Även om etiketten kräver att män erbjuder en kvinna sin plats, gäller den hövliga gesten inte kristna kvinnor.”

Den påfrestande inledningen på dagen gör att både den kristne mannen och kvinnan är utmattade redan innan de kommer till jobbet. De tänker på att ännu en dag på kontoret ligger framför dem, med muslimska kolleger som är hungriga, törstiga och ointresserade både av att arbeta och samtala, men de kritiserar gärna kristen tro. Att provocera och skrämma kristna är ett bra tidsfördriv innan de får gå hem och laga frukost i solnedgången.

”VI ÄR KRISTI SÄNDEBUD.
MUSLIMER KAN INTE ÄLSKA
MIN FRÄLSARE OM DE INTE
FÖRST KAN ÄLSKA MIG.

DU KANSKE ÄR DEN ENDE
JESUS DE NÅGONSIN
KOMMER ATT SE.”

Broder Andrew
Open Doors grundare

Den kristendomsfientliga tonen ökar under ramadans sista dagar
Den sista veckan i fastan brukar vara den svåraste av alla. Många muslimer som inte har tagit fastan och bönen på allvar vill kompensera sig för att få del av det som finns kvar av månadens välsignelser. Detta innebär att många muslimer utför sina religiösa ritualer till punkt och pricka. Det innebär också att den kristendomsfientliga tonen ökar under ramadans sista dagar.

Att vara rättrogen muslim betyder i många fall att man slår ner på ”otrogna” kristna och antingen påminner dem om eller till och med straffar dem för att de följer en villolära. För många av oss är det svårt, näst intill omöjligt, att förstå hur det skulle kunna behaga Gud att man behandlar kristna illa, går till angrepp mot dem eller till och med berövar dem livet. Men det finns många i världen som tror sig att just sådant behagar Allah.

Mitt hjärta bultar hårdare under sista veckan i ramadan
Det sker inte på grund av fruktan utan av djup nedstämdhet. När jag tänker på hur många människor det finns runt om i världen som försöker tillfredsställa Gud på sitt eget sätt, kan mitt hjärta brista.

Därför ber jag er, mina syskon världen över, att förenas med mig i bön
för våra kära muslimska vänner som verkligen försöker behaga Gud, den allsmäktige.
Så långt OpenDoors och den kristne bloggaren från Egypten – som vi låter vara anonym.

Om du klickar här så kan läsa OpenDoors blogg om den 15-årig kopt (i Egypten) som har dömts till 15 års fängelse
Egyptiska kopten Fadi, 15, har dömts till 15 års fängelse för sexuella övergrepp, trots att allt pekar på att han är oskyldig. Anklagelserna kommer från hans muslimska grannar, vars åttaårige son sägs vara offret. Grannarna är, enligt vittnen, kritiskt inställda till kristna.

Fadis advokat uppger att han är förvånad över domen, eftersom Fadi ”inte har begått något brott”. I juni förra årets gjordes en rättsmedicinsk undersökning av pojken, som inte visade att några övergrepp ägt rum.

 

 

Tema Islam: Del 1 – Allah

Allah har ingen son – men den levande Guden har sonen

Ärkebiskop Antje Jackelén har förklarat att muslimer och kristna ber till samma Gud. Men hur stämmer detta med bibelns undervisning?

Tema Islam: Del 2 – Böneutrop

Det muslimska böneutropet betyder att ”Vi har intagit denna stad”

Stiftelsen Växjös muslimer har nu fått tillstånd att göra böneutrop klockan 13.00, varje fredag, från sin moské i stadsdelen Araby i Växjö. 

Tema Islam: Del 3 – Ramadan

Förföljelsen av kristna i muslimska länder ökar under Ramadan

För muslimer världen över är ramadan speciell för både fasta och fest. För kristna i muslimska länder innebär det ofta intensivare förföljelse.

Tema Islam: Del 4 – Konvertering

Kristna och muslimer har samma Gud, enligt Migrationsverket

”Man kan fråga sig hur objektiv Migrationsverkets handläggare är”, säger mannens juridiska ombud Rebecca Ahlstrand.

Tema Islam: Del 5 – Mer om Allah

Vandrar muslimer och kristna mot samma Gud?

Redovisning av resultatet av en enkät gjord bland präster inom Svenska kyrkan, som handlade 0m synen på Gud inom islam resp. kristendomen.

 

Om Sven-Allan Johansson 162 artiklar
Ansvarig utgivare för sistatiden.se

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.