Är det OK att peka ut människors syndiga liv ute på torgen?

För drygt två år sedan blev en homofob predikant avstängd från att predika i Södertälje, rapporterade SVT Nyheter.


Det var i början av februari 2017 som Södertäljebon Josefine och hennes flickvän gick förbi en grupp som predikade ute på stan. Enligt Josefine gjorde en av predikanterna ett hotfullt utfall.

– Han sa till oss att homosexuella och syndare kommer brinna i helvetet, sa Josefine till tidningen Dagen.

Med bibeln i handen skrek Umeåbon Johan Emanuel Paulsson och hans holländske kamrat Hielke de Kraker på offentliga platser i Umeå under hösten 2014:

”Omvänd er eller dö i era synder”. De ropade ut att homosexuella och muslimer ska brinna i helvetet, skrev Västerbottens Kuriren den 1 mars 2016.

I en egeninspelad film visades detta upp under en rättegång i Umeå 2016. Där friades de från åtalet som gällde hets mot folkgrupp: https://www.varldenidag.se/nyheter/gatupredikanter-friade-fran-hets-mot-folkgrupp/repqji!on4rcjd6@DpPt1@1IkvFjw/

Ska vi predika emot människor ute på torgen?

Ja, vad säger Skriften?

På flera ställen i bibeln framgår det att vi ska tala och predika FÖR SANNINGEN men INTE MOT SANNINGEN!

Vad betyder det att tala MOT SANNINGEN?
Att peka på en icke kristens synd är en form av sanning. Men det hjälper inte någon enda utomstående att höra detta. Predikan som är MOT SANNINGEN kan inte hjälpa eller frälsa någon.

Paulus skriver: Vi kan ju inte göra något mot sanningen, utan bara FÖR SANNINGEN.” (2 Kor. 13:8)

Jesus sade: ”Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.” (Joh. 14:6)

Johannes sa: ”Gud har inte sänt sin Son till världen för att döma världen, utan för att världen ska bli frälst genom honom.” (Joh. 3:17)

Paulus kriver till korintierna: ”Är det min sak att döma de utomstående? Är det inte dem som är innanför ni ska döma? De utomstående ska Gud döma.” (1 Kor. 5:12-13)

Ska vi bara predika FÖR SANNINGEN ute på torgen?

Paulus skriver:
Vi kan ju inte göra något mot sanningen, utan bara för sanningen.” (2 Kor. 13:8:)

Jesaja förklarar: ”Rättvisan trängs tillbaka, rättfärdigheten står långt borta, för sanningen vacklar på torget, det som är rätt kan inte komma fram.” (Jes. 9:14)

Johannes döparen ”har vittnat för sanningen.” (Joh. 5:33)

Aposteln Johannes skriver att ”… vi arbetar tillsammans för sanningen.” (3 Joh. 1:8)

Lyftkran med larvfötter - Lyftkranar - Siku leksaker - Farmingtoys.se

För att Gud ska kunna rädda en människa så måste DHA ha något att lyfta upp syndaren med.
Hävstången eller lyftkranen, bildlikt talat, är evangeliet.

Vår uppgift är att ge människor lösningen på sina problem. Vi ska inte peka på deras misslyckanden och felsteg eftersom detta inte hjälper dem ett enda dugg.

Ute på torgen får vi leverera budskap som är FÖR SANNINGEN. Det handlar om ord, tilltal och kraft som inspireras genom den helige Ande.

Vi måste sätta bältet – SANNINGENS BÄLTE – på så många människor som möjligt (Ef. 6:14)

Det är bara SANNINGEN om JESUS KRISTUS och HANS FÖRSONING som ger den helige Ande möjlighet att dra människan upp ur syndens träsk.

Evangeliet är ett gott budskap, som är FÖR SANNINGEN:
Det innehåller budskap om frälsning – förlåtelse för synd, skuld och från skam – det ger hopp – evigt liv – befrielse – beskydd – bevarande – möjligheter – och en ljus framtid.

Läs Matteus evangeliets kapitel 26 och 27. Kapitlen handlar om allt det lidande som Jesus fick utstå för oss.

Budskapet OM SANNINGEN handlar om Jesu lidande, försoning, död och uppståndelsen från de döda. Evangeliet handlar om att ge människor hopp om ett bättre liv.

Därför är det opassande att hota människor med att de ska brinna i helvetet – eftersom det inte hjälper dem i deras livssituation!

Om Sven-Allan Johansson 162 artiklar
Ansvarig utgivare för sistatiden.se

5 kommentarer

    • Den sanna bilden av det som hände i Södertälje var denna! En man som levt som homosexuell i 20 års tid men som fått möta Jesus kärlek och NÅD till frälsning, var med i vårt evangelisationsteam i Södertälje. Han såg två lesbiska kvinnor som höll varandra i handen, och han gick fram till dem. Han började med KÄRLEK att vittna om sitt liv och att det fanns frälsning i Jesus Kristus. Dessa lesbiska kvinnor började då på ett grovt sätt tungkyssas och bete sig perverst mot denne av idel nåd frälsta broder. Då sade han till dem att den vägen leder inte till himlen utan till helvetet. Då började dessa ONDA kvinnor att skrika och hota samt tog kontakt med tidningen.

      • Hej Liten Sten

        I den här bloggposten har jag hämtat bilden och viss text från SVT Nyheters artikel den 20 februari 2017.
        Från den artikeln vill jag nu citera även detta:

        ”Nu har predikanten stängts av, eftersom han enligt nätverket agerat på egen hand och sagt saker som ”Jesus kommer snart 2” inte står för.
        – Det var dåligt gjort av honom att antasta homosexuella. Det får inte förekomma, säger Conny Wiberg, en av ledarna för nätverket, till Dagen.
        https://www.dagen.se/sodertaljepredikanter-stanger-av…
        Antalet personer som kommer att få stå på scen begränsas nu och dessutom ska inte frågor som rör abort och hbtq tas upp från scen”, enligt SVT Nyheter den 20 februari för tre år sedan.

        Jag har kontaktet Conny och frågat honom om han har citerats på ett rätt och riktigt sätt på SVT Nyheter och i Dagen?

        Det här var det svar jag fick av honom i går:

        ”Han som sa detta i Södertälje var med i vårt Team på prov. Han har utländskt påbrå och inte varit frälst så länge och inte så kunnig i Guds ord ej heller det svenska språket. Han hade samtalat med tjejerna på gatan inte genom mikrofonen eller på scenen. Vi beslöt att han fick lämna teamet”, skrev Conny Wiberg till mig.

        För att få ytterligare fakta skickade jag din kommentar till Conny.

        Så här svarade Conny på din kommentar:

        ”Jag var på scenen han var ute på gatan och vittnade som andra i Teamet vet inte vad dom pratade om förräns efteråt. Han hade endast varit med på prov en kortare tid. Möjligt det han sa var sant men vet ej”, enligt Conny Wiberg.

        EDITSVARA

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.