Allah har ingen son – men den levande Guden har sonen

Ärkebiskop Antje Jackelén menar att muslimer och kristna ber till samma Gud. Men stämmer det? Author Magnus Aronson

Tema Islam: Del 1 – Allah –

I den offentliga debatten och inom asylprocessen framförs det, inte sällan, att kristna och muslimer har samma Gud. Vår ärkebiskop Antje Jackelén har uttalat sig här.

Hon förklarade att muslimer och kristna ber till samma Gud:  

”Det är självklart att muslimer och kristna ber till samma Gud. Jag tror att vi i framtiden kommer att inse att vi har mer gemensamt med troende i andra religioner än med dem i vår egen tradition”, sedan fortsatte ärkebiskopen:

”Vi kristna har mycket gemensamt med både judar och muslimer när vi talar om Gud som Fader och Skapare av himmel och jord.”

I bibeln står det att Gud har en son. Men koranen uttrycker inte att Allah har någon son. Därför kan det inte vara fråga om samma gud – eftersom bara en av dem har en son.

I bibeln står det i Mark 1:1: ”Här börjar evangeliet om Jesus Kristus, GUDS SON.”

Johannes bekräftar att Jesus verkligen är Guds son, enligt ”lilla bibeln”; Joh. 3:16: ”Ty så älskade GUD världen att han utgav SIN ENFÖDDE SON, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.”

Bibelns Gud och Koranens Allah är inte alls samma gud
När massmedia översätter namnet Allah med ”Gud” så är det korrekt information som ges. Allah är inget namn. Islams Gud har inget namn som kristendomens Gud har – JHVH. Islams Gud kallas för olika saker såsom barmhärtig, allsmäktig etc. men han har inget riktigt namn.

Islams gud har inte gjort sitt namn känt för någon, inte ens för profeten Muhammed
Allah är det arabiska ordet för Gud (syftar på en gud, singular), alltså Allah = Gud. Varför muslimer använder det arabiska ordet för gud som namn för deras gud vet jag inte. Troligen beror det på att när de utvandrande från deras länder fick de frågor av människor som de mötte om vad deras gud hette. Och eftersom arabiskan är koranens språk så använde de det arabiska ordet för gud som ”namn”. Men islams gud har inte gjort sitt namn känt för någon, inte ens för profeten Muhammed. Namnet finns inte heller i koranen.

Ordet ”gud” på arabiska kan vara både ”Ilah” och ”Allah”
Ordet ”gud” på arabiska kan vara både ”Ilah” och ”Allah”. Den muslimska trosbekännelsen uttryckt på arabiska:
أشهد أن لا إله إلاَّ الله و أشهد أن محمد رسول الله

”Ilah” är i princip synonym med ”allah”.
Skillnaden är:
”Ilah” – en gud (obestämd form)
”Allah” – den guden (bestämd form)

Båda är alltså arabiska ord för gud som alla arabiskt talande folk använder, vare sig de är muslimer, kristna etc. Om jag på arabiska ska säga att jag inte tror på gud kan jag t ex uttrycka mig på det här sättet:

* Jag tror inte på en gud – här måste jag använda ordet ”ilah” för gud, eftersom ordet ”en” står framför.
Finns ingen bestämd form, det kan handla om vilken gud som helst.

* Jag tror inte på gud – här använder jag ordet ”allah” eftersom det syftar på en enda specifik gud.

Den muslimska trosbekännelsen, enligt Wikipedia:

”Den första delen av trosbekännelsen förekommer i Koranen, sura 37:35 och 47:19. I den andra delen bekräftas att Muhammed är Guds sändebud, enligt Koranens sura 48:29.”

Trosbekännelsen är inte något som finns i koranen i en enda mening. Muslimerna har själva utformat den så utifrån koranen.

Den första av islams fem pelare är trosbekännelsen, shahādah. som innebär att man vittnar om att:

  1. Gud ensam är Allah värd att dyrka och att
  2. Muhammed är Hans sändebud.

”Allahu Akbar” – Så här lyder den arabiska texten:
أكبر = Allahu Akbar = Gud är större/störst
الله = Allah

Låt oss titta på frasen ”Allahu Akbar”
Detta begrepp har blivit välkänt p g a muslimska terrorhandlingar.
”Allahu Akbar” brukar översättas med ”Gud är stor”. Detta är vilseledande och en direkt felaktig översättning.
”Allahu Akbar” betyder inte att ”Gud är stor”. Det betyder ”Allah är större”, eller ”Allah är störst ”.

Säger man ”Allahu Akbar” så bekänner man alltså att Allah är större än Bibelns levande Gud.
På det här sättet har vi påvisat att Bibelns Gud inte är Allah. Bibelns ”Gud” och Koranens ”Allah” är inte samma gud!

Den heliga Koranen القران الكريم
Den heliga Koranen är Allahs budskap till mänskligheten. Koranen är Allahs ord så som de uppenbarades genom ärkeängeln Gabriel till profeten Muhammad.

Koranen består av 114 kapitel och innehåller över sextusen verser. Dessa nedkom under en period av tjugotre år, från det att Profeten var fyrtio år gammal till strax före hans död vid sextiotre års ålder (ca 610 – 633 e. Kr.).

Vid vissa tillfällen uppenbarades enstaka verser, vid andra fick han längre passager eller ett helt kapitel.

Vid varje tillfälle nedtecknades dessa av någon av hans skrivkunniga följeslagare, och inte sällan av profetens handsekreterare Zaid ibn Thabit. Samtidigt som verserna kom, och som dessa skrevs ner, lärde man sig alla verserna utantill. Det har blivit en tradition som lever kvar än idag. Varken tidens tand eller människohand har kunnat förvanska Koranen eftersom det alltid har funnits tusentals personer som kan den utantill, punkt för punkt, och tecken för tecken.

När man talar om Koranen menar man alltid den arabiska originaltexten,
inte olika typer av översättningar. Muslimer är, och har alltid varit, mycket tydliga med denna distinktion. Detta är endast en tolkning av originaltexten till det svenska språket.

[Koran 47:19]

”Håll fast vid din kunskap att det inte finns någon gud utom Allah; be Honom om förlåtelse för dina synder och [be om förlåtelse] för alla troende män och kvinnor! Allah vet vad ni dagligen bekymrar er om och målet där ni [till sist] får vila.”

Det finns olika översättningar av koranen. Vissa har angett sura 47:19 (som här ovan), andra översättningar anger att det är 47:20. Den arabiska texten lyder:

فَاعۡلَمۡ اَنَّه لَاۤ اِلٰهَ اِلَّا اللّٰهُ وَاسۡتَغۡفِرۡ لِذَنۡۢبِكَ وَلِلۡمُؤۡمِنِيۡنَ وَ الۡمُؤۡمِنٰتِ وَاللّٰهُ يَعۡلَمُ مُتَقَلَّبَكُمۡ وَمَثۡوٰٮكُمۡ.

 

Tema Islam: Del 1 – Allah

Allah har ingen son – men den levande Guden har sonen

Ärkebiskop Antje Jackelén har förklarat att muslimer och kristna ber till samma Gud. Men hur stämmer detta med bibelns undervisning?

Tema Islam: Del 2 – Böneutrop

Det muslimska böneutropet betyder att ”Vi har intagit denna stad”

Stiftelsen Växjös muslimer har nu fått tillstånd att göra böneutrop klockan 13.00, varje fredag, från sin moské i stadsdelen Araby i Växjö. 

Tema Islam: Del 3 – Ramadan

Förföljelsen av kristna i muslimska länder ökar under Ramadan

För muslimer världen över är ramadan speciell för både fasta och fest. För kristna i muslimska länder innebär det ofta intensivare förföljelse.

Tema Islam: Del 4 – Konvertering

Kristna och muslimer har samma Gud, enligt Migrationsverket

”Man kan fråga sig hur objektiv Migrationsverkets handläggare är”, säger mannens juridiska ombud Rebecca Ahlstrand.

Tema Islam: Del 5 – Mer om Allah

Vandrar muslimer och kristna mot samma Gud?

Redovisning av resultatet av en enkät gjord bland präster inom Svenska kyrkan, som handlade 0m synen på Gud inom islam resp. kristendomen.

 

Om Sven-Allan Johansson 163 artiklar
Ansvarig utgivare för sistatiden.se

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.